Inleiding

Om u meer houvast te bieden bij het lezen en begrijpen van de verschillende beschrijvingen maken we gebruik van fictieve praktijkvoorbeelden. Op verschillende plaatsen in het klantportaal treft u deze voorbeelden en ze zijn te herkennen aan het blauwe kader zoals de omschrijving van het bedrijf hieronder.

De voorbeelden hebben betrekking op de fictieve supermarkt Lemstra. Deze middelgrote supermarkt bevind zich in een snel groeiende stadskern net buiten de randstad. De directrice mevr. Lemstra merkt dat zij door de waan van de dag en de groeiende vraag naar supermarktproducten niet altijd grip op haar organisatie heeft. Tijd voor de invoering van een gedegen kwaliteitssysteem!

Vanaf het begin af aan kiest mevrouw Lemstra er voor om het hele team bij de opzet en introductie van het kwaliteitssysteem te betrekken. Zij is zich er van bewust dat de inzet van de software op zichzelf niet het succes zal bepalen. Er wordt gekozen voor een kwartaalcyclus waarbij elk kwartaal tijdens een overleg alle lopende zaken gezamenlijk worden besproken en beoordeeld. Tijdens het overleg staat de Kalender centraal. In het begin worden niet alle modules ingezet en het geheel klein gehouden zodat de medewerkers eerst kunnen wennen aan de software en het kwartaaloverleg.