Handboek

De module handboek stelt u in staat om uw kwaliteitsbeleid en algemene beleidszaken vast te leggen. Per hoofdstuk/paragraaf kunt u een tekst kwijt en eventueel bestanden koppelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het personeelshandboek of de management reviews door de jaren heen.

Overzicht

Handboekteksten kunnen per onderwerp geraadpleegd worden in het overzicht.

Aandachtspunten:

  • Handboekteksten van sub-onderwerpen worden niet weergegeven wanneer een bovenliggend onderwerp geraadpleegd wordt en dienen derhalve afzonderlijk geraadpleegd te worden.

Beheer

Beheer stelt u in staat handboekteksten te beheren en onderwerpen onder te brengen in een hiërarchische structuur.

Het is mogelijk om eigen handboekhoofdstukken, en alle onderliggende hoofdstukken, te exporteren of te importeren.

Versiebeheer

Met versiebeheer is het mogelijk om toevoegingen / wijzigingen toe te lichten en te loggen. Het verwijderen en importeren van een Handboektekst wordt ook bijgehouden. Een toelichting plaatsen bij het toevoegen / wijzigen van een Handboektekst is mogelijk onder de kop Versiebeheer binnen het formulier. Via de zijbalk in tabblad Overzicht kunt u de historie ten alle tijden raadplegen en inzien welke wijzigingen er in het verleden zijn gemaakt. U kunt de loggegevens filteren op periode of gebruiker.

Aandachtspunten:

  • U kunt uitsluitend standaard systeem- of door gebruiker toegevoegde of gewijzigde onderwerpen beheren.

Praktijkvoorbeeld

Bij L€mstra werken veel mensen waarvan de meeste medewerkers in meer of mindere mate een rol hebben binnen de organisatie en het kwaliteitssysteem.

Mevr. Lemstra plaats in het Handboek algemene informatie dat voor iedere medewerker van belang is. Mevr. Lemstra beseft dat zij best veel tijd kwijt is aan vragen over bv. bijzonder verlof, performancecyclus en ziekte. Ze besluit daarom om het personeelshandboek via de module Handboek beschikbaar te maken. Vooral voor nieuwe medewerkers is het vaak lastig hoe de structuur van processen en procedures zijn opgebouwd. Maar ook als naslagwerk voor de huidige medewerkers wordt besloten om uitleg over de structuuropbouw van processen en procedures op te nemen in het Handboek en worden er tevens een aantal interne links aangemaakt zodat men snel naar de juiste processen en procedures kan gaan.